Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich gehoord voelen?

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich gehoord voelen?

19 januari 2020 Uit Door Redactie

Ben je wellicht onderwijzer en herken je dit probleem? De jongeren vragen zich af wat ze zich op school komen doen, denken dat ze het meer voor jou doen dan voor hunzelf, lopen uit enige verveling of ongeïnteresseerdheid te keten in het lokaal en hebben totaal geen doel voor ogen, komen soms helemaal niet opdagen. Dit gedrag zorgt er wellicht wel voor dat ze meerdere kansen in de rest van hun leven zullen mislopen. Hoe kun je dit nu het beste voorkomen? Eigenlijk draait het allemaal om het voorkomen van kansenongelijkheid in het onderwijs, want zo zou je het moeten zien. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze totaal ongeïnteresseerde houding gedraaid zal worden naar een actief en spontaan voorkomen met een betere verhouding tussen leraar en leerling?

Leerlingen willen zich gehoord en gezien voelen. Het gevoel hebben dat ze ertoe doen en dat ze een belangrijk onderdeel zijn in de schakel van het schoolsysteem. Denk hierbij niet alleen in het grotere schoolsysteem, maar vooral naar de kleine maatschappij bij jullie op school. Degene die zich niet gehoord voelen zullen zich afzetten tegen het systeem en zichzelf hier buiten plaatsen, tot vervelends aan toe. Maar leerlingen die zich wél gezien en gehoord zullen voelen, zorgen wellicht wel voor een goede toevoeging aan het verbeteren van deze school maatschappij.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de methode van het Verbeterbord. Hierbij neem je letterlijk de tijd en de wil om naar elkaar te luisteren. Zowel de leerling als docenten. Wat zijn je gevoelens over bepaalde zaken binnen de school, wat kan er gedaan worden dit te veranderen, hoe kunnen wij dit samen bewerkstelligen en hoe kan jij als leraar een hulp zijn voor de individuele doelstelling van een leerling, maar deze leerling ook voor jou? Hoe zorgen we dat we tot deze doelstelling kunnen komen en hoe gaan we meteen over tot actie? We zien door het gebruik van de methode met het Verbeterbord dat leerlingen en docenten dichter naar elkaar toe trekken waardoor er niet alleen een grotere vertrouwensband ontstaat, maar ook een groter en sterker schoolsysteem, waarbij elke individuele schakel uit de ketting op zichzelf ook sterker zal worden en zich meer zal gaan ontwikkelen. 

Heb je ook interesse in de methode van het Verbeterbord? Kijk dan eens op de website.